NS maakt indruk met reclame die diversiteit en liefde ademt

Tessa Ham 4 sep 2018 Nieuws

Misschien heb je ‘m al voorbij zien komen op televisie: de nieuwe reclame van de NS (Nationale Spoorwegen), waar twee vrouwen met elkaar flirten. Het spotje, begeleid door de stem van Aretha Franklin, wordt met veel lof ontvangen op social media. Wij zijn ook fan. Vooral omdat het er niet zo dik bovenop ligt en het wordt beschouwd als de normaalste zaak van de wereld.

De NS reclame is belangrijk

Representatie is belangrijk. Als je als kind ontdekt dat je mensen van hetzelfde geslacht veel leuker vindt, dan kan het verwarrend zijn om op televisie alleen maar hetero-stellen te zien. Dat laat je namelijk denken dat jij afwijkend bent.

Maar representatie is ook van belang ook om een hele andere reden: acceptatie. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat tv shows als Will & Grace, Modern Family en The Fosters zorgen voor een positievere houding naar LGBTQ’ers.

Aretha Franklin maakt de commercial af

Daarnaast is de nieuwe reclame van de NS ook gewoon herkenbaar. Iedereen heeft weleens een leuk meisje of een leuke jongen in de trein gezien en gehoopt dat ze die nog eens tegen zouden komen. Bij deze reclame smelt zelfs de ruigste zeebonk weg, uiteraard aangesterkt door de muziek van Aretha Franklin. ‘You make me feel like a natural woman’.

De commercial wordt goed ontvangen op social media:

Steeds meer LGBTQ’ers op tv

Gelukkig worden reclamecampagnes steeds meer representatief. In de commercials van Maggi en Ikea waren al een lesbisch stel te zien. HEMA liet twee mannen die lepeltje-lepeltje liggen zien om hun matrassen aan te prijzen. Maar campagnes pakken ook wel eens minder goed uit. Zoals bij de posters van SuitSupply, waar twee zoenende mannen op te zien waren.

Ook in series en films zien we steeds vaker homoseksuele of lesbische mensen. Super natuurlijk, maar daar zie je voornamelijk de problemen. Hoe moeilijk ze het vinden om uit de kast te komen, of hoe ze op straat worden behandeld. In de mooie reclame van de NS zijn het gewoon twee vrouwen die flirten. Niets meer en niets minder.

Heb jij de nieuwe reclame van @ns_online al op televisie voorbij zien komen? Het fijne spotje waar twee vrouwen met elkaar flirten, wordt met lof ontvangen op social media. De reclame is niet alleen heel mooi, maar ook belangrijk voor LGBTQ’ers. Het grootste deel van alles wat we horen of zien, zijn namelijk hetero koppels. Hoog tijd dat daar verandering in komt. Check de link in bio voor de reclame!

Een bericht gedeeld door The Issue (@theissuebytribe) op

Reageer op artikel:
NS maakt indruk met reclame die diversiteit en liefde ademt
Sluiten